Ved å klikke "Godta", gir du oss tillatelse til å lagre informasjonskapsler på din enhet. Dette er for å sikre at du får den beste opplevelsen når du besøker vår nettside. Les mer

Telia Norge

Er du en utfordrer?

Hvordan er det egentlig å jobbe i en av Norges råeste salgsavdelinger? I et av Nordens største teknologiselskaper, med over 100 produkter som alle bedrifter er avhengig av! Til og med store offentlige organer som Forsvaret og nødetater er sårbare uten disse. Ja, det er nesten så man får en type «helterolle» i en slik jobb.
Mathias J. Flereng

Men la oss ta en nærmere titt på hvordan en uke i denne avdelingen kan se ut:

Mandag: Denne uken starter du med blanke ark. Du har akkurat trådd inn i stillingen som ny Sales Executive i teamet, og gleder deg til å komme i gang. Du går spent inn dørene til Økern Portal, Nord-Europas største kontorbygg. Det er luftig, rent og det yrer allerede av liv i bygget.

Din nye sjef hilser deg velkommen og viser deg rundt. Det er et utvalg av spisesteder og restauranter, blant annet en italiensk restaurant og en vegetarrestaurant. Her kan du også la deg friste av det bugnende utvalget av dagens lunsjer i lunsjrestauranten.

Baristaen bak kaffebaren lager en kaffe til dere, før dere rusler videre. Sjefen forteller at her kan du starte dagen med en økt på treningssenteret, ta klippen i lunsjen hos frisøren eller sitte og jobbe med kunder, kollegaer eller alene på de utallige møterommene. Dere beveger dere videre opp på toppen av bygget, til Nord-Europas største spiselige takhage, og nyter utsikten før arbeidsdagen starter.

Det første på dagensagenda er mandagsmøtet hvor alle i avdelingen samles. Under møtet fremheves alle høydepunktene fra uken før. Denne mandagen er også ekstra spesiell. I dag skal de som har fått til ekstra gode resultater for kundene sine bli hedret. Disse utvalgte medarbeiderne har gjort seg fortjent til de såkalte gullbillettene. De får en weekend til utlandet som belønning for de gode prestasjonene.

Etter møtet setter du deg ned med nærmeste leder for en gjennomgang av arbeidsoppgavene. Her får du en liste med prospekter som du kan henvende deg til med en gang, men du har en annen idé. Fra før har du opparbeidet deg et lite nettverk med kontakter i forskjellige bedrifter. Du tar kontakt med disse, og hører om de kunne være interesserte i et møte hvor dere ser nærmere på hva Telia kan tilby dem. En av kontaktene dine kommer fort tilbake til deg og ønsker å snakke med deg allerede i morgen. Dere setter opp et tidspunkt for møte, og så begynner du forberedelsene.

Tirsdag: I dag er det tid for ditt første kundemøte. Sammen med en kollega drar du til kundens lokaler. På veien stikker dere innom bakeren og tar med dere god bakst til møte. Du lærer fort at det koster lite å lage god stemning.

I møterommet hos kunden sitter du og kollegaen din mest og lytter. Kunden forteller om dagens løsninger og om deres behov. Sammen med din kollega, stiller dere noen spørsmål innimellom slik at dere får kartlagt mest mulig av disse behovene. Du noterer deg alle utfordringer kunden har og de som de ikke helt føler de får løst idag.

Etter møtet drar dere tilbake til kontoret. Her setter du deg ned med en kollega som mer enn gjerne hjelper deg med å se på problemstillingen din. Du får noen gode tips og begynner å sette sammen et tilbud.

Onsdag: I dag begynner ditt første tilbud å komme på plass. Etter noen innspill fra kolleger og gjennomgang av produktporteføljen du har i ryggen, så begynner du å føle at kunden kan få en ny løsning som gir dem mer verdi. Nærmeste leder gir deg tommel opp på tilbudet. Du får også en klapp på skulderen for at du har vært kreativ og satt sammen en litt «utenom det vanlige»-pakke.

Du avtaler med kunden om å komme tilbake i morgen for å presentere tilbudet. Resten av dagen går til å følge opp andre kontakter og henvendelser til kundene som nærmeste leder ga deg på mandagen.

Etter jobb så drar du og noen nye kolleger ut for å spise sammen. Teamet tar ofte middag sammen eller et glass etter jobb. Dere blir fort bedre kjent, og samtaleemnet glir over på hvem som fortjener de neste gullbillettene. Etter mye latter og moro, så blir dere enige; måtte de beste vinne.

Torsdag: I dag skal du presentere løsninger hos kunden du var hos tidligere i uken. Kollegaen din blir med i dag også for å sitte i bakgrunnen og støtte deg. Du presenterer tilbudet og hvordan dette vil dekke deres behov. Kunden kommer med noen tilbakemeldinger som du tar med deg.Tilbake på kontoret tilpasser du tilbudet etter tilbakemeldingene fra kunden. Når tilpassingen er ferdig, lager du en video som varer i ca. ett minutt hvor du takker for det hyggelige møtet og sier et par setninger om tilbudet som ligger vedlagt.

I påvente av svar fra kunden, fortsetter du å henvende deg til andre kunder. En svarer deg at de trenger nye mobiltelefoner til sine ansatte, og at de kunne vært interesserte i å bytte mobiloperatør. Telia leverer selvfølgelig disse tjenestene, og sammen med en kollega i den relevante avdelingen setter dere sammen et godt pakketilbud.

Resten av dagen går til kompetanseheving hvor du skal løse ulike case-scenarioer. Du lærer fort at opplæring og kompetanseheving er noe ledelsen brenner for og noe som kommer til å bli en del av hverdagen din her. Telia henter også av og til inn folk for å inspirere. Du får høre at Øystein "Pølsa" Pettersen var innom for ikke så lenge siden, og de har flere profilerte coacher som skal komme utover året. Med dette føler du deg enda mer dyktig som rådgiver og trygg på hva som kan møte deg ute hos kunder.

Fredag: Kort tid etter at du har startet dagen så får du svar fra flere av kundene du har henvendt deg til. Noen av dem er fornøyde med sin nåværende løsning, mens andre ønsker å høre hva Telia har å tilby. Du setter raskt i gang med å booke møter med de interesserte kundene, samt sette opp løsninger som kan være interessant i forhold til de forskjellige bedriftenes økonomi. 

Dagen går fort og du kjenner at du begynner å bli klar for helg. Så kommer det en e-post som du har ventet på i et par dager. Den første kunden din har nå gått igjennom tilbudet du sendte. De svarer at de synes løsningen du har kommet med ser bra ut, men de er ikke helt sikre på om de ønsker å inngå en avtale akkurat nå.

Dagens løsning leveres av en konkurrent som nå har gitt dem et nytt tilbud hvor de får nåværende løsning enda billigere. Når du har lest e-posten så lener du deg tilbake i stolen og tenker deg om. Du vet innerst inne at det dere kan tilby vil gi kunden mer verdi...

Tar du utfordringen?

Del:

Ved å klikke "Godta", gir du oss tillatelse til å lagre informasjonskapsler på din enhet. Dette er for å sikre at du får den beste opplevelsen når du besøker vår nettside. Les mer